ورود

ایجاد حساب کاربری

خواص روغن کنجد

 

sesameseeds

روغن کنجد

 

سلامت مو: روغن کنجد به طور سنتی برای بهبود سلامت مو استفاده شده است. این روغن می تواند برای رفع موی کدر و مقابله با ریزش مو مفید واقع شود. علاوه بر این، اثرات ضد باکتریایی روغن کنجد می تواند به از بین بردن عوامل بیماری زا و یا اجسام خارجی که می توانند به پوست سر یا موی سر آسیب برسانند، کمک نماید.

سلامت پوست: روغن کنجد غنی از روی، است که یکی از مواد معدنی مهم در بدن برای پوست شما است. این ماده معدنی     می تواند صافی و قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و به از بین بردن بیماری های پوستی کمک کند و لکه هایی که با بالاتر رفتن سن در پوست ظاهر شده و باعث بروز علایم پیری زودرس میشوند را برطرف کند. از روغن کنجد همچنین می توان به عنوان کرم ضد آفتاب استفاده نمود، زیرا یک لایه محافظ بر روی پوست ایجاد میکند که یکی دیگر از راههای محافظت از بدن در برابر مواد خارجی و یا سمومی است که از طریق پوست جذب میشوند. در برخی از فرهنگ ها، روغن کنجد حتی برای درمان بیماری های قارچی بر روی پوست استفاده شده است.

سلامت قلب: مانند اکثر روغن های گیاهی، روغن کنجد به دلیل محتوای اسیدهای چرب آن مفید است و به غذا طعم و مزه خوبی می بخشد. روغن کنجد حاوی طیف گسترده ای از اسیدهای چرب اشباع نشده، از جمله سسامول و سسامین است که بدلیل حضور این دو ماده نگهدارده طبیعی، ماندگاری بسیار خوبی دارد. این روغن می تواند سیستم قلبی عروقی را متعادل نگه داشته و سطح کلسترول خون را پایین نگهدارد. در نتیجه باعث کاهش احتمال آترواسکلروز (تصلب شرایین) خواهد شد. این به این معنی است که با افزودن روغن کنجد به رژیم غذایی،  بهتر میتوان از حملات قلبی و سکته مغزی محافظت نمود.

 

رشد استخوان: بسیاری از مواد معدنی مهم به ویژه مس، روی و کلسیم در روغن کنجد وجود دارد. این سه ماده معدنی نقش انکار ناپذیری در رشد استخوان دارند، به این معنی که با حفظ سطح مناسب روغن کنجد در رژیم غذایی، نرخ رشد و توسعه استخوان و همچنین سرعت بهبود  و یا رشد مجدد استخوان افزایش می یابد. با افزایش سن، روغن کنجد می تواند  از پوکی استخوان جلوگیری کند.

اضطراب و افسردگی: تیروزین یک اسید آمینه است که در مقادیر نسبتا بالا در روغن کنجد یافت می شود. تیروزین به طور مستقیم به فعالیت سروتونین و انتشار آن در مغز مربوط است که می تواند با آزادسازی آنزیم ها  و هورمون هایی که باعث ایجاد احساس خوشحالی در افراد می شوند،  خلق و خوی افراد را تحت ناثیر قرار دهد. به عبارت دیگر، هنگامی که شما از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، روغن کنجد می تواند به شما کمک کند.

بهداشت دهان و دندان: شستشوی دهان با روغن کنجد، به سفیدتر کردن دندان ها، کاهش پلاک در دندان ها و محافظت در برابر استرپتوکوک ها در دهان کمک می کند. اثرات قوی ضد باکتری این روغن علت اصلی بهبود بهداشت دهان و دندان است.

 

پیشگیری از سرطان: روغن کنجد حاوی یک ترکیب آلی به نام فیتات است که به طور مستقیم در کاهش توسعه و پیشرفت سرطان نقش دارد. علاوه بر این، سطوح بالای منیزیم در روغن کنجد و مواد معدنی ضروری  نظیر کلسیم به طور مستقیم به کاهش سرطان روده بزرگ کمک می کنند.

گردش خون و متابولیسم: مس برای تولید سلول های قرمز خون مورد نیاز است. محتوای بالای مس و روی در روغن کنجد بدین معنی است که جریان مناسب خون به اندام ها و بافت های بدن باعث تامین انرژی بیشتر بدن و ایجاد نشاط می شود.

التهاب: مس به طور یک ماده طبیعی ضد التهاب است و سطح بالای مس موجود در روغن کنجد می تواند به کاهش التهاب و  امراض مختلفی مانند نقرس و ورم مفاصل کمک کند. این روغن تورم مفاصل را کاهش داده وموجب  تقویت استخوان ها و عروق خونی می گردد که برای استحکام بدن طی سالهای طولانی بدون آن که با التهاب و درد همراه باشد، مفید است.

 

توجه: در صورت مصرف داروهای  ضد انعقاد یا داروهای رقیق کننده خون، روغن کنجد به دلیل این که باعث کاهش فشار خون میشود، باید با مشورت و طبق دستور پزشک به رژیم غذایی اضافه شود.

FavoriteLoadingاضافه نمودن به دفترچه آشپزی من

تماس با ما

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید تا همیشه از آخرین مطالب آگاهی پیدا کنید.

تلفن تماس:09353846987

آدرس:تهران خیابان شریعتی دشتستان سوم

, , ,

No comments yet.

جواب دادن به نظرات

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید